“Wat mooi klinkt is niet altijd waar en de waarheid is niet altijd mooi”, met deze woorden waarschuwde een bevriende reclameverkoper mij voor Regioos.nl. “Hoe kun je nu mensen vertrouwen die jou persoonlijk benaderen, zulke mensen willen alleen maar over jouw rug geld verdienen”, aldus de bewuste reclameverkoper.
Toch ben ik geneigd te zoeken naar oplossingen in plaats van telkens alleen de doemscenario’s te schetsen. Het zien van problemen en daarover kritische vragen stellen is het sterke punt van de journalistiek. Toch komen de meesten van ons journalisten niet verder dan afgeven op de afnemende werkeloosheid, de onder druk staande tarieven en het gebrek aan journalistieke vrijheid.
Regioos.nl stelt regiojournalisten een nieuwe kans te bieden. Hier tegenover staat géén salaris, maar een commissie. Een percentage van de reclameopbrengst. Nu is niet het idee dat de journalist zelf als een reclameverkoper de boer op gaat. De verenigingen uit de regio worden acquisiteur van Regioos.nl. Daarmee spekken ze de clubkas voor een percentage van de reclameverkoop dat marktconform de commissie van een reclameverkoper is.
Tegelijkertijd is het idee dat Regioos.nl een platform wordt voor verenigingen, stichtingen en non-profit organisaties. Deze kunnen een profiel aanmaken bij Regioos.nl en kunnen zonder voorbehoud hun informatie plaatsen. Clubs en organisaties zijn dus niet langer overgeleverd aan de willekeur van een redactie. Wel worden ze niet in staat gesteld om te publiceren in de rubriek nieuws. Die taak is weggelegd voor de regiojournalist die de betreffende regio beheert waar deze stichting, vereniging, of non-profit organisatie gevestigd is.
Regioos.nl zou een platform moeten worden waar het verenigingsleven uit een regio elkaar treft. Zo zou je op de hoogte kunnen blijven van de prestaties van andere clubs in jouw gemeente zonder dat je al deze aparte websites moet bezoeken. Ook is het platform geïntegreerd met Facebook en Twitter. Regioos.nl probeert wereldwijd weer te verkleinen naar gemeente, wijk en zelfs straatniveau.
Doordat alle verenigingen, stichtingen en non-profit organisaties kunnen registreren is letterlijk iedereen journalist. Een ontwikkeling die al in was gezet, getuige ook de NTR-documentaire reeks van afgelopen zomer: “Iedereen journalist”. De bezoeker van Regioos.nl kan zelf zijn voorkeuren bepalen op regio en op thema. Alleen krijgt deze wel de advertenties te zien die verbonden zijn aan de regio die de website bezoeker bekijkt.
De journalistieke taak zit voor de regiobeheerder in het genereren van eigen berichten en duiding te geven bij de geplaatste berichten van de verenigingen, stichtingen, non-profit organisaties en gemeentes. De regiobeheerder kan wel publiceren onder het kopje nieuws en is zo verantwoordelijk voor zijn eigen nieuwsstandaard.
Is dit een mooi concept? Ik denk van wel. Weet ik al of ik regiobeheerder ga worden? Absoluut niet! Ik ben bang om aan een platform te gaan werken waarop wel gepubliceerd, maar niet geadverteerd gaat worden. Het zijn immers de verenigingen, stichtingen en organisaties die het geld moeten binnen brengen. Ik twijfel, want klinkt het niet te mooi?
Tegelijkertijd is de journalistieke waarheid in elk geval verschrikkelijk: 2100 werkloze journalisten op zoek naar een oplossing. Daarnaast ook nog minstens zo’n grote groep freelancers die de eindjes nauwelijks aan elkaar kunnen knopen. Daarom vind ik dat wij journalisten van het initiatief van Regioos.nl moeten weten. Ook al levert het misschien slechts voor 10 procent van ons werk op. En ook al is het misschien toch te mooi om waar te zijn.