De Veghelse groothandel Sligro heeft de positieve kant van de sociale media leren kennen. De groothandel had een fout gemaakt en moest deze rechtzetten. Daarin is het Veghelse bedrijf volgens berichten op Twitter in geslaagd. Het bedrijf was er zelf dan ook als de kippen bij om de positieve berichten te retweeten.
Hoe zet je een fout recht: Sligro weet precies hoe! http://t.co/QvVw8gRfIi via @wordpressdotcom Fijn dat het gewaardeerd wordt! #vooruitblik
— Sligro Food Group (@SFGnl) October 31, 2013
De vraag alleen is of die berichten toeval waren of zelf geïnitieerd? Anders gezegd: is de communicatieafdeling van de Sligro geniaal of had ze geluk? Natuurlijk leerde Sligro eerst de mindere kanten van de sociale media kennen. Hun fout ging namelijk razendsnel over internet. Sligro had alle vierhonderd vakantiekrachten een bedankbrief gestuurd. Daarin had moeten staan dat ze een chocoladeletter mochten ophalen. In plaats daarvan werd elke vakantiekracht een iPad in het vooruitzicht gesteld.
#sligro bedankt!:) pic.twitter.com/61cDUYZDWf
— Nena (@NenavandenOever) October 26, 2013
Sligro is een populaire werkgever voor tijdelijke krachten. En jaarlijks verloot het bedrijf een toonaangevende prijs onder hun vakantiehulpen. Dat het bedrijf niet alle vierhonderd tijdelijke medewerkers een tablet kan geven dat snapten deze krachten natuurlijk ook wel. Die hadden al snel door dat er iets mis was.
Toch wilde de groothandel aan haar vakantiekrachten tegemoetkomen. Ze kregen dus allemaal een bioscoopbon van €25,- in een speciale verpakking: de vooruitblik. De boodschap was om niet terug te kijken op wat er fout is gegaan.
@sligro zette vandaag een foutje op een geniale manier recht. Lees het hier: http://t.co/vqjnfeqf6j
— Merel van de Wiel (@MvandeW) October 31, 2013
Een van de vakantiehulpen van Sligro vond de oplossing zo geniaal dat ze er een berichtje over schreef op haar website. Zij vindt het jammer dat de fout de lokale pers had gehaald en hoopt dat de oplossing ook het Brabants Dagblad zou halen. En dat gebeurde.
Bij mij rijst alleen de vraag of de krant niet in een slimme marketingtruc is gestonken. Op de website van Merel staat slechts één berichtje en dat terwijl ze toch stelt: “Ik blog omdat ik vaak dingen zie, hoor of lees over merken. Die dingen zijn soms zó goed of zó slecht dat ik ze graag wil delen. Of omdat ik graag de mening van anderen erover wil weten.”
Merel is dan ook niet zomaar een blogger. Ze is student communicatiemanagement aan de Fontys Hogeschool Eindhoven. Bij Sligro liep ze van maart 2012 tot juni 2012 stage op de afdeling communicatie. Haar achtergrond verklaart in elk geval ook de keurige foto bij haar berichtje.
Nou, heb ik de nare eigenschap dat ik niet in toeval geloof. Het merendeel van het gekwetter op Facebook en Twitter is saai, suf, scherp of sacherijnig. Uitgesproken positief zijn mensen (op de sociale media) zelden. Daarbij geloven ze vrij snel wat ze lezen en stellen nauwelijks de vraag klopt dit wel. Vanwege mijn cynische aard stel ik deze vragen wel. En dus belde ik de persvoorlichter van de Sligro, Wilco Jansen:
Toeval dus. Deze getalenteerde studente en ex-stagiaire van Sligro bewees haar oude stagebedrijf een enorme dienst. De groothandel heeft geluk met zulke stagiaires. Alhoewel het Veghelse bedrijf is waarschijnlijk gewoon een ontzettend toffe werkgever. En wie goed doet, goed ontmoet. Misschien moet ik daar wat vaker bij stil staan in plaats van mijn cynisme de ruimte geven.
Daarom zeg ik nu: “de oplossing met de vooruitblik is ook geniaal!”
Podcast: Play in new window
Subscribe: RSS